Huisvesting en imago arbeidsmigranten

Nederland maakt graag gebruik van migranten uit andere landen om het werk voor ons te verrichten. Op dit moment werken zo'n 180.000 buitenlanders tijdelijk in Nederland. De meeste daarvan komen uit Midden- en Oost-Europa. Zij werken hard en zijn daarom geliefd bij werkgevers. Problemen zijn er echter vaak met huisvesting en imago.

Huisvesting arbeidsmigranten.

 

Voor diverse opdrachtgevers zoeken wij een locatie voor tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten. Vooral in de tuinbouwregio's hebben wij projecten lopen, uiteenlopend van lobbywerk om huisvesting op agrarische bedrijven of in voormalige bedrijfsgebouwen mogelijk te maken, tot de verdubbeling van een hotel. Wanneer de arbeidsmigranten tijdelijk in Nederland verblijven, verdienen zij goede huisvesting, maar van de normale huisvesting in sociale woningen kunnen zij geen gebruik maken. Voor een bloembollenbedrijf in Hillegom hebben wij een plan ontwikkeld om binnen een nieuw te bouwen loods comfortabele en veilige huisvesting te realiseren.

 

Verplaatsbare woningen.

 

De behoefte aan arbeid kan op een locatie tijdelijk zijn, bijvoorbeeld tijdens de aanleg van de tweede Maasvlakte. Dan biedt verplaatsbare huisvesting een oplossing, die slechts enkele jaren op de locatie blijft staan. Wanneer de woningen permanent gebruikt kunnen worden, maar regelmatig kan worden verplaatst, kan ook gebruik worden gemaakt van terreinen die tijdelijk braak liggen in afwachting van een nieuwe functie (vaak industrie of woningbouw). Wij hebben hier unieke ervaring mee, kennis van verschillende typen verplaatsbare woningen, op verschillende typen locaties en al dan niet met een verplaatsingsbehoefte. Wij hebben ook ervaring met het zoeken van projectpartners. Ons uitgebreide onderzoeksrapport over verplaatsbare woningen vindt u hier.

 

Imago.

 

Een uitzendbureau heeft ons ingeschakeld bij de verbetering van zijn imago. Het bureau doet veel werk voor goede doelen en bedrijven die sterk afhankelijk zijn van hun imago bij het grote publiek. Dit uitzendbureau doet er alles aan om het zo goed mogelijk te doen voor zijn werknemers ('MOE-landers' = werknemers uit Midden- en Oost-Europa), goede arbeidsomstandigheden, goede verdiensten, goede huisvesting, goed alcoholbeleid, goede gezondheid, goed transport, etc. Wij helpen dit bedrijf aan het daarbij passende imago.